Halkit värre!

Snön faller ner, vit på taken
men regnet är inte långt borta med att snabbt skölja bort dess existens
och istället ersätta den med en förädisk glasartad hinna
som kan få ven den bäste att tappa greppet.

Igår var det galet halkit ute och till och med kollektivtraffiken ställde in då de ansåg det för farligt att köra. Detta fenomen är ständigt återkommande varje år, men det upprör lika mycket varje gång. Många kan inte ta sig till sitt jobb, andra kan inte hämta barnen på dagis och så har vi den skara av befolkningen som får sina planer grusade och den kategorin tillhör just jag.
Igår skulle jag kliva upp och åka till stallet för att rida innan jag lovat att hämta mamma och pappa på tågstationen klockan två. Naturligtvis klev jag inte upp tidigare än nödvändig och fick slänga i mig en tallrik musli innan jag kutade ner till bussen. Där nere, ute i det kyliga höst/vinter Sundsvall stod jag sedan i närmare 40 minuter innan det gick upp för mig att bussarna var inställda pågrund utav halkan. Så det var bara att gå tillbaka hem och fundera ut hur jag istället skulle lösa "häst-problemet". För jag är världens mespropp när det kommer till halka, och utan dubbar på bilen ville jag ju inte köra till stugan. Fick strukturera om planerna och istället blev det ett kortare besök på EGO och därefter hämta mamma och pappa för att snällt be moder om att köra mig till stugan en snabbis medan jag gjorde iordning allt till Brightan.


Nu var det ju inte egentligen någon större förlust för mig att missa bussen, då det mesta löste sig ändå, men jag kan tänka att de som hade viktiga ärenden att uträtta är arga på DinTur att de inte gjorde något åt detta problem för 10 år sedan. För mig känns det som att man borde brodda på bussdäcken, men där fanns det ju en debatt om att tunga fordon förstör våra vägar och om de kör med dubb slits våra vägar markant mer vilket leder till att vi, skattebetalare, får betala det genom vägskatten då kollektivtrafiken tydligen inte betalar någon vägskatt. (Rätta mig om jag har fel)
Men borde man ändå inte se lite genom fingrarna när det kommer till kollektivtrafiken, som för många är den enda alternativet då det kommer till att ta sig från en plats till en annan?




Kommentarer
Postat av: sesskan

Kan tyckas! Det är ju inte lätt att klättra upp för en snorhal lägda med enbart en brodd, om jag inte minns fel ;)

Postat av: Nisse

alltså, vad ska jag säga?



Jag håller med, fan nästan som en insändare det dära ju ;P



Det är som sagt samma visa varje år!



När halkan kommer, lika oväntat varje år, så ställs bussresor in.



Jag blir lidande varje år, det är helt rubbat!



Tur att jag inte blivit drabbad detta vinterår...

2008-11-15 @ 20:50:35
URL: http://nisseeggbert.webblogg.se/
Postat av: Idapida

Och jag som tyckte d va kallt när jag var tvungen att sätta på mig en jacka för att gå till stallet imorse... E d verkligen redan blixthalka hemma i sverige?

2008-11-15 @ 23:21:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback