Mitt i naturen

Idag har jag spenderat förmiddagen ute i den djupa skogen. Vi har nämligen letat efter nyckelisotoper. Det har varit en lärorik dag och jag har med mig en massa nya begrepp som jag i en svävande framtid kan berätta för mina barn om.


Nyckelisotop - Ett område som är relativt orört av människan där det finns en stor biologisk mångfald
Sockler - Upphöjningar och små kullar som finns vid fuktig mark och vid träd
Vitmossa - Har en helande effekt
Renlav - Det som de använder i Ronja Rövardotter när hästen blivit attackerad av en björn och kallar det för vitmossa
Våningsmossa - Bygger i våningar årsvis
Lågor - Liggande träd som fallit av sig själv
Torrakor - Träd som gått av på hälften
Högstubbar - Stubbar som är högre än de vanliga stubbarna


Tänk vad man får lära när man är ute i naturen med favoritläraren Anders Westlund! 



Kommentarer
Postat av: annapannaskogstroll

ojojojd

du har fått allt om bakfoten :P torrakor har inte gått av. de är döda träd som står upp! högstubbar ät träd som gått av :P

Postat av: Helene

ojojoj säger jag bara, det där kan du ju inte lära din barn!!

2008-05-29 @ 18:01:09
URL: http://helene10.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback