Skakis


Imorse hände det en obehaglig grej på träningen. En kille fick en rejäl skada på en utav sina fingrar och det slutade det att jag och Åke fick sitta och hålla om honom i väntan på ambulansen.
Det kändes helt okej under tiden vi väntade, då tänker man inte så mycket på något annat än att finns för den som har ont, men när jag sedan cyklade hem kan jag erkänna att jag var rejält skakad. Gillar inte när folk gör sig illa och lider.. Fick Ringa mamma och fick prata bort lite ångest...


__________________________________________________________________


Skolan idag har bjudit på föreläsning om hur man bör tänka enligt ICF när man skall träna upp en person efter en allvarlig skada. ICF bygger på Kroppsfunktion, Delaktighet/aktivitet, Personfaktorer samt Omgivning

Summan utav kardemumman: Den som är under rehab måste själv uttrycka vilka mål den har så man får en hint om hur man bör lägga upp rehab-träningen för bästa effekt. Klokt tycker jag !

Efter skolan drog jag ett benpass på Väderkvarn med lite knäböj, benpress, legcurl, benspark och bulgariska knäböj. Satsade på fler reps med mindre vikt idag. Suger lite mer i benen, men jag tror det kan vara bra med variation och inte alltid maxa. Samt att det är lite nytänk nu då jag vill styra om styrketräningen lite mot brottningen. Fick rekommendationer om ett gummiband idag, vilket jag tror jag ska investera i när löningen kommer :)


Helgen och Gameness närmar sig med stormsteg! På lördag ska jag fiska ;)



Kommentarer
Postat av: Julia

Usch, läskigt vad man kan skada sig på gymmet egentligen!

Kul att läsa litegrann om sjukgymnastutbildningen, verkar vara ett intressant program. :)

kram

Postat av: mamma

Mamma är en bra grej i alla väder jag finns till för dig

2010-04-22 @ 18:01:24
Postat av: Marie - Utmaningen!

Hej Sophia!

Hm, jag har egentligen inte tränat inför Vätternrundan mer än RPM på gymmet än så länge. Jag avslutar min klassiker med Vätternrundan nästa år, men läste en massa information om just förberedande träning på deras hemsida:)

Tips jag fått såhär på vägen är att redan nu börja vänja sej vid att cykla några timmar i sträck, för att vara väl förberedd när den dagen kommer.



Senare i sommar så ska jag börja samla mil även med cykeln, just nu är det taggning inför Lidingöloppet som gäller, pepparpeppar!



Lycka till mer även er utmaning! Vi får stödja och peppa varann på vägen:)

2010-04-22 @ 21:48:52
URL: http://mariespringer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback